عامل سوّمي که موجب آمرزش انسان ميشود، عقوبت و گرفتاري دنيوي است.
خداوند متعال در خصوص برخي از بندگان، اراده ميفرمايد که گناهان آنان در همين
دنيا محو شود و از اين رو با ايجاد گرفتاري يا عقوبت دنيوي، آنان را در همين دنيا
به کيفر اعمالشان ميرساند تا در آخرت، سختي و عذابي نداشته باشد.
اين لطف خداوند تعالي معمولاً شامل کساني ميشود که افراد صالحي بودهاند،
امّا گناهاني نيز از آنان سرزده است.
در بسياري از موارد، بلايا و گرفتاريهاي دنيوي از قبيل بيماري،
اشتغال به اموري که رنج بدني به همراه دارد، فقر، غم، اندوه، ترس، هراس و ابتلا به
مرگ سخت، کفّارۀ گناهان آدمي به شمار ميآيد و اثر معاصي او را از بين ميبرد و باعث
ميشود انسان، پاک و پاکيزه وارد عالم قبر و برزخ شود.
چنانکه در برخي از موارد نيز خداوند متعال، راحتي دنيا و فراخي رزق را
نصيب و روزي بعضي از افراد ميکند، تا بدينوسيله اندک اعمال نيکي که داشتهاند، جبران
شود و در قيامت صرفاً دچار عذاب الهي گردند.
در قرآن کريم، آيات متعدّدي در اين خصوص آمده است؛ از جمله:
>أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ أُوتُوا نَصيباً مِنَ الْكِتابِ
يَشْتَرُونَ الضَّلالَةَ وَ يُريدُونَ أَنْ تَضِلُّوا السَّبيلَ[1]<
آيا به كسانى كه بهرهاى از كتاب يافتهاند ننگريستى؟ گمراهى را
مىخرند و مىخواهند شما [نيز] گمراه شويد.
در حديث قدسي نيز از خداوند تعالي، چنين وارد شده است:
«به عزّت و جلالم سوگند، من بندهاى
را كه بخواهم بيامرزم، از دنيا بيرون نبرم تا اينكه گناهان او را به وسيلۀ بيمارى
در تنش، يا به تنگى در روزيش، يا با ترس و هراس در امور دنيوي، پاک کنم. و اگر باز
هم چيزى بماند، مرگ را بر او سخت كنم. و بهعزّت و جلالم سوگند، بندهاى را كه بخواهم
عذاب كنم، از دنيا بيرون نبرم تا عوض هر كار نيكى انجام داده را به او بدهم؛ يا به
فراخى در روزيش، و يا به سلامت در تنش، و يا به آسودگى خاطر در امور دنيوي، و اگر باز
هم چيزى باقى ماند، مرگ را بر او آسان كنم.»[2]
البته بايد دانست که اين امور، کلّيّت و عموميّت ندارد و نميتوان
گفت: هرکس گرفتار است، انسان شايستهاي است و گرفتاري او مقدّمۀ ورود به بهشت است
و هرکس از نعم دنيوي برخوردار است، حتماً به جهنّم خواهد رفت؛ از اين رو کسي حق
ندارد با سطحينگري، به قضاوتهاي عجولانه و بي مبنا و خلاف اخلاق نسبت به ديگران
بپردازد.
همچنين نکتهاي که بايد بدان توجه شود، اين است که برخي از اوقات،
گرفتاريهاي دنيوي براي ارتقاي درجه و مقام انسان است. اهلبيت(
بيشترين و بزرگترين مصائب را تحمّل نمودند و در دنيا گرفتاريهاي
بسياري داشتند، امّا مصائب آنان به جهت زدوده شدن گناه و معصيت و حتّي لغزش نيست،
بلکه به جهت ارتقاي درجه و مقام آنان نزد پروردگار متعال ميباشد. البته در اين
خصوص دلائل ديگري نيز نظير دلائل توبۀ اخصّالخواص ميتوان تصوّر و مطرح کرد که در
اين کتاب، مجال پرداختن به آن نيست.